Overgangsregeling Kunstkijkuren

» Boek een bus

Kennismaken met kunst & erfgoed in Amsterdam

Tot aan de zomervakantie in 2014 krijgen de groepen 7 en 8 van alle basisscholen in Amsterdam de kans om kosteloos een educatief programma te volgen bij het Rijksmuseum, het Amsterdam Museum, het Van Gogh Museum, het Tropenmuseum en het Stedelijk Museum.Het initiatief is een overgangsregeling voor de Kunstkijkuren en wordt financieel ondersteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK).

De vijf musea hebben hun programma’s voor groep 7 en 8 op elkaar aangepast, zodat de belangrijkste kerndoelen en canonvensters aan de orde komen. Samen met Mocca, expertise netwerk cultuureducatie, wordt hiermee een start gemaakt met een samenhangend educatief programma als aanloop naar een Basispakket voor erfgoededucatie en beeldend onderwijs.

Als alle musea worden bezocht, voldoen de scholen aan de door de gemeente Amsterdam geformuleerde kerndoelen voor cultuur. Door het samenhangende aanbod leren de kinderen niet alleen anders naar kunst te kijken, maar ook om er over te praten.

U kunt de gratis programma’s voor groep zeven en acht bij de musea zelf boeken. Eventueel kunt u er een Cultuurbus bij aanvragen, maar dit is niet verplicht. Het gratis aanbod geldt alleen voor scholen in de gemeente Amsterdam.

Let op: Het boeken van de bus en het museum staan los van elkaar. Als u een Cultuurbus boekt betekent dit niet dat u ook een programma in het museum heeft geboekt, en vice versa.

 

Amsterdam Museum – Pakhuis van de Wereld

Let op: Voor de Overgangsregeling Kunstkijkuren is het Amsterdam Museum volgeboekt. U kunt nog wel de reguliere programma’s van het Amsterdam Museum boeken.

Het Amsterdam Museum brengt de geschiedenis van Amsterdam tot leven. In het onderwijsprogramma ‘Pakhuis van de Wereld’ ervaren leerlingen in de tentoonstelling Gouden Eeuw hoe de handel in allerlei producten Amsterdam groot heeft gemaakt. Op de museumzolder is het Pakhuis van de Wereld gebouwd. Hier ontdekken leerlingen hoe zwaar een zak graan was, hijsen ze de lading in het pakhuis en schrijven ze met een veer in het kasboek.
Kerndoelen 1, 2, 52, 53, 56. Canonvensters:  grachtengordel, De Republiek, VOC
Aanmelden via boekingen@amsterdammuseum.nl of bel 020-5231730 (ma-vr, 13-17 uur)

Rijksmuseum – Ik ruik, ik voel wat jij niet ziet

Het Rijksmuseum is het nationale museum voor kunst en geschiedenis van middeleeuwen tot nu. Verhalen over het ontstaan van de Republiek en de Tachtigjarige oorlog komen tot leven bij onze meesterwerken uit de Gouden Eeuw. Leerlingen ontdekken hoe het atelier van Rembrandt rook, voelen hoe zacht de jurk van het Melkmeisje was en proeven 17de-eeuwse specerijen uit verre landen. Na dit avontuur wordt de kennis van de leerlingen getest in een spannende Gouden Eeuw Battle in de tuin.
Kerndoelen 52, 56. Canonvensters: Rembrandt, De Republiek, VOC. Boeken kan via www.rijksmuseum.nl

Stedelijk Museum – De Stijl -  Mijn stijl

Het Stedelijk Museum Amsterdam is het grootste museum voor moderne en hedendaagse kunst en vormgeving in Nederland. Leerlingen ontdekken beroemde schilderijen van Piet Mondriaan en zelfs een complete slaapkamer van Rietveld. Waarom gebruikten de kunstenaars van De Stijl zo vaak rechte lijnen en de kleuren rood, geel en blauw? En wat wilden zij veranderen aan de wereld? In de workshop maken de leerlingen een levensgrote compositie met een camera, beamer, grote kleurvlakken én zichzelf.
Kerndoelen 52, 53, 54, 55, 56. Canonvensters: Eerste Wereldoorlog, De Stijl
Boeken via educatie@stedelijk.nl of bel naar 020 – 5732 741 (di-vr, 9-17 uur).

Tropenmuseum – KIJK! Te zien in het Tropenmuseum

Het programma ‘Kijk! Te zien in het Tropenmuseum’ is een reis door de tijd en de wereld. Duizenden verhalen, prachtige kunstwerken en verbazingwekkende voorwerpen brengen uiteenlopende culturen tot leven. Leerlingen ontdekken dat zij met behulp van de methode STOP! KIJK! DENK! meer te weten komen over een object en ook beter gaan kijken naar andere voorwerpen. Zo gaan de leerlingen bijvoorbeeld kijken naar een masker uit Mali dat ook een poppenkast is en ze  gaan nadenken over wat de Nigeriaanse kunstenaar Yinka Shonibare wil vertellen met zijn werk ‘Planets in my head’. In het tweede deel van het programma gaan de leerlingen zelf met een opdracht op reis door het Tropenmuseum.
Kerndoelen: 55, 56. Uitgangspunt is Dynamisch erfgoed.
Boeken via reserveren@Tropenmuseum.nl of bel naar 020 – 568 8300 (di-vr, 10-17 uur).

Van Gogh Museum – Vincent van Gogh: de kunstenaar aan het woord

Het Van Gogh Museum is hét kenniscentrum over Vincent van Gogh. Nergens anders zijn zoveel van zijn schilderijen bij elkaar te zien. ‘Weet ge wel dat in woorden te teekenen ook een kunst is…’, schreef de beroemde Nederlandse kunstenaar in 1882 aan zijn broer Theo. In de Van Gogh museumles wordt het kijken naar kunstwerken gekoppeld aan één van de belangrijkste bronnen over Van Gogh: zijn brieven.
Kerndoelen 52, 53, 54, 55, 56. Canonvenster: Vincent van Gogh
Boeken kan via educatie@vangoghmuseum.nl of de onderwijsreserveringslijn 020 5705246 (maandag t/m donderdag 13-17 uur).